Padangų montavimas

Padangų montavimas

Automobilių padangos – vienas iš svarbiausių ir atsakingiausių automobilio elementų, tiesiogiai priklausančių eismo saugumui, todėl labai svarbu taisyklingai ir tvarkingai atlikti padangų montavimą. Padangų montavimą patikimiausia ir saugiausia atlikti autoservisuose. Patyrę meistrai atliks visapusišką ratų priežiūrą: sumontuos padangas, ratus, atliks balansavimą, ratų suvedimą, padangų restauravimą bei kitas padangų remonto paslaugas. Padangų montavimas – tai labai svarbi transporto priemonės techninės priežiūros dalis, todėl verta šį darbą patikėti specialistui, kuris kiekvienu sezonu pasirūpins automobilio padangomis. Lietuvoje padangų rūšies eksploatacija priklauso nuo sezono – laikotarpis nuo balandžio 1 d. iki lapkričio 10 d. laikomas vasaros sezonu. Todėl visi lengvieji automobiliai privalo būti su padangomis tinkamomis šiam laikui: vasarinėmis, žieminėmis be dyglių arba universaliomis. Vasarines padangas rekomenduojama naudoti nuo +7C laipsnių. Vasarinės padangos neskleidžia tokio triukšmo kaip žieminės ir pasižymi mažesniu riedėjimo pasipriešinimu. Lietuvoje nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. – žiemos sezonas. Todėl šiuo metu lengvieji automobiliai eksploatuojami tik su žieminėmis arba universaliomis padangomis. Žieminės padangos yra pagamintos iš minkštesnės medžiagos ir turi gilesnį protektorių, todėl yra saugios naudoti slidžiame ir snieguotame kelyje.

Automobilių padangų vienas iš svarbiausių elementų yra rato gumos elastingumas. Padanga užtikrina automobilio kontaktą su keliu, skirta amortizuoti nedidelius virpesius sukeliamus duobėto kelio paviršiaus. Atsparumas riedėjimui priklauso nuo daugelio konstrukcinių ir eksploatacinių veiksnių:

  • padangų konstrukcija;
  • oro slėgis padangoje;
  • temperatūra;
  • apkrova;
  • automobilio greitis;
  • automobilio sustabdymo būklė;
  • kelio paviršiaus būklė.

Didžiausias pasipriešinimas riedėjimui priklauso nuo tokių konstrukcinių parametrų kaip protektoriaus storis ir būklė. Didėjant oro slėgiui padangoje ir jo temperatūrai, pasipriešinimas riedėjimui mažėja. Mažiausias pasipriešinimas riedėjimui atsiranda tada, kai apkrova yra arti nominalios apkrovos. Padidėjus padangos nusidėvėjimui, jis mažėja.

Kaip atliekamas padangų montavimas

Nepaisant to, kad lengviau montuoti padangas autoservisuose, tačiau pasitaiko žmonių, kurie nori tai atlikti patys. Tačiau ne visi žino kaip tai padaryti teisingai ir nevisi moka, todėl neretai padangas susimontuoja neteisingai. Padangų montavimas nėra sunki ar sudėtinga procedūra, bet jai būtinas atsargumas ir geriausia – speciali įranga. Montuojant padangas, meistrai naudoja specialias stakles, tokiu būdu išsaugoma ratų kokybė bei sandarumas. Šiuolaikinės padangos turi keletą parametrų, kuriuos reikia išsiaiškinti prieš jas montuojant ant automobilio:

  • protektoriaus rašto tipas;
  • sukimosi kryptis;
  • kur yra padangos vidinė ir išorinė pusė;
  • iš kurios automobilio pusės galima sumontuoti padangą – dešine ar kairiaja.

padangų montavimas ir ratų balansavimas Klaipėdoje

Daugumoje šiuolaikinių padangų yra protektoriaus šablono modelis, kurio sukimosi kryptį paprastai rodo rodyklė ant padangos šono. Todėl padangų montavimas pagal nurodytą brėžinį gali būti atliekamas tik griežtai nustatytoje vietoje, kuri turi būti nurodyta prieš jas montuojant ant automobilio. Mažesnė šiuolaikinių padangų dalis turi ne kryptinį protektoriaus raštą. Tokios padangos gali būti montuojamos iš abiejų pusių. Be to, iš pardavėjo parduotuvėje galima tiksliai sužinoti apie padangos protektoriaus modelio tipą ir jo sukimosi kryptį.

Padanga gali turėti vidinę ir išorinę pusę, tad tokios padangos protektorius nebus simetriškas. Vidinė padangos pusė nurodoma nuoroda „Viduje“, ši padanga turi būti montuojama automobilio viduje, kai ji juda. Išorinę padangos pusę žymi nuoroda „Išorė“, ši padangos pusė turi būti sumontuota už automobilio, kai ji juda. Padangos gali turėti taip pat ir „dešinę“ ir „kairę“ pusę. Kai kurios automobilių padangos yra suprojektuotos konkrečiam automobilio modeliui arba iškart identiškų modelių grupei. Tokiu atveju padangų gamintojai gali nurodyti, kurioje automobilio pusėje gali būti sumontuota – kairėje ar dešinėje. Šie apribojimai taip pat susiję su efektyviausiu padangų protektoriaus veikimu. Tačiau dėl daugybės nesusipratimų tiek fabrikuose, tiek tarp žmonių montuojant padangas, padangų gamintojai šiuo metu nebegamina griežtai „kairių“ arba „dešinių“ padangų. Tai gi, kaip vyksta padangų montavimas:

  1. Nuo transporto priemonės yra nuimamas ratas;
  2. Nuo rato reikia nuimti svarelius;
  3. Tuomet pakeičiama padanga į naują;
  4. Kai padangos pakeistos, ratas dedamas ant balansavimo staklių;
  5. Balansavimo metu ant rato yra pritvirtinami svareliai, toks kiekis kiek jų reikia, kad ratas suktųsi lygiai;
  6. Ir galiausiai ratas vėl montuojamas prie automobilio.

Kaip matoma, padangų montavimas keletą žingsnių, kuriems atlikti reikia ir  profesionalios rankos, įgūdžių, žinių ir tinkamų įrankių. Tad geriau šį darbą patikėti autoservisui. Specialistai rekomenduoja reguliariai tikrinti padangų protektorių, tam kad būtų žinoma, kada jau laikas keisti padangas. Taip pat reikėtų nuolat stebėti protektoriaus dilimą ar jis tolygus, ar ne. Pastebėjus, kad protektorius dyla netolygiai, reikėtų kuo skubiau patikrinti pakabą ir atlikti ratų geometriją.

Padangų balansavimas

Sumontavus padangas ant disko, kiekvienas ratas turi būti kruopščiai sumontuotas ant specialios mašinos. Padangų balansavimas – iš pirmo žvilgsnio atrodo kaip paprasta procedūra, tačiau tai reikalauja kruopštaus, rūpestingo ir atsakingo darbo. Ratų balansavimas – tai tokia procedūra, kai išlyginama rato pusiausvyra. Net nauji ratai gali būti asimetriški ir netolygiai pasiskirsčiusi jų masė. Balansavimo poreikis yra susijęs su įvairių padangų dalių svorio netikslumų skirtumu, tačiau šį netikslumą gamintojas leidžia gaminant padangas. Ši klaida susijusi su padangų gamybos technologinėmis savybėmis. Svorio skirtumas nėra pastebimas su stacionariu ratu, bet tampa labai pastebimas važiuojant dideliu greičiu – ratas pradeda „mušti“. Dėl brangių moderniausių įrenginių pagamintų padangų modelių šis skirtumas yra keli gramai, bet balansuojant reikia daug balansavimo svorių. Balansuojant ratą, dažniausiai pasireiškia padangų kokybės reguliarumas: kuo pigiau montuojama padanga, tuo mažesnė jo kokybė ir sunkiau ją subalansuoti. Netinkamai subalansuoti ratai, gali sukelti papildomų problemų važiuojant, pavyzdžiui, tokių kaip vibraciją. O tinkamai subalansuoti ratai garantuoja vairavimo ir važiavimo komfortą bei pailgėja padangų tarnavimo laikas.

Kodėl tai reikalinga

Visų pirma, padangos tai yra tokia automobilio dalis, kuri keičiama dažniausiai, tai yra bent jau du kartus per metus, pagal nustatytas kelių eismo taisykles. Tai atliekama todėl, kad siekiama užtikrinti, jog automobilis būtų tikrai saugus kelyje. Transporto priemonės savininkui reikia žinoti, kaip tinkamai sumontuoti padangas. Automobilių padangos ir ratai – tai vienas iš svarbiausių ir atsakingiausių automobilio elementų, turinčių įtakos eismo saugumui. Todėl labai svarbu tinkamai sumontuoti padangas ant automobilio. Padangų montavimas gali būti atliekamas ir tada, kai yra tam tikri padangų gedimai, pavyzdžiui, prakiurus padangai, įplyšus ar visai nusidėvėjus padangoms. O kai jos yra geros ir aukštos kokybės užtikrina saugumą kelyje. Be to, tinkamos padangos neleidžia transporto priemonei slysti, o geras padangos sukibimas su keliu ir tinkamas slėgis, padeda sumažinti dar ir kuro sąnaudas. Tačiau būtina prisiminti, kad padangas reikia keisti visada laiku, joms skirti tinkamą dėmesį ir priežiūrą. Autoserviso meistrai primena, kad padangų būklė svarbi siekiant užtikrinti visų eismo dalyvių saugumą kelyje.

Kodėl geriausia šį darbą patikėti autoservisui? Visų pirma autoserviso meistrai padangų montavimą atlieka su kokybiškomis staklėmis, taip pat patikrina padangas, montavimą atlieka pagal griežtus reikalavimus atitinkančią tvarką. Tad patikėjus savo transporto priemonę specialistams, būsite garantuoti, kad važiuojate saugiame ir patikimame automobilyje.