Garso izoliacija – būdas atsikratyti triukšmo automobilyje.

Garso izoliacija – būdas atsikratyti triukšmo automobilyje.

Vibro ir garso izoliacija tai specialios medžiagos skirtos slopinti triukšmui automobilyje. Vibro izoliacinės medžiagos slopina vibracijas atsiradusias dėl mechaninių virpesių, kurie sklinda tam tikru dažniu per automobilio kėbulą.Garso izolaicinės medžiagos slopina garsą, kuris lieka pašalinus vibracijas. Renkantis reikia turėti omenyje, kad skirtingose vietose geriau tinka skirtinga vibro ir garso izoliacija.

Esant prastai garso izoliacijai važiuojant automobiliu būna sunku susikalbeti, o muzikos skambesį gadina pašaliniai garsai. Vibro ir garso izolaicinės medžiagos ne tik išsprendžia šias problemas, bet ir suteikia tam tikrų privalumų. Priklausomai nuo to kokias medžiagas pasirinksite išklijavūs automobilį vibro ir garso izoliacinėmis medžiagomis automobilyje sumažės triukšmas, atsiras komforto pojutis, automatikšai pakils ir automobilio vertė, tai pat galimai pagerės termoizoliacinės savybės. Iš dalies atsiras ir tam tikra apsauga nuo korozijos. O svarbiausia sumažės dėl triukšmo sukeliamo stresas, vairavimas taps malonesnis.

 

Kodėl reikalinga garso izoliacija?

Kiekvieno vairuotojo aplinkoje yra daugybė triukšmo šaltinių. Vairuotojui dažniausiai tenka susidurti su šiais triukšmo šaltiniais: eismo spūstys, variklis (dyzelinis paprastai garsesnis nei benzininis ar elektrinis), kelias, vėjas.

Esant prastai garso izoliacijai, važiuojant automobiliu, būna sunku susikalbėti, o muzikos skambesį gadina pašaliniai garsai. Vibracijas ir garso izoliacinės medžiagos ne tik išsprendžia šias problemas, bet ir suteikia tam tikrų privalumų. Priklausomai nuo to, kokias medžiagas pasirinksite, išklijavus automobilį vibro ir garso izoliacinėmis medžiagomis automobilyje sumažės triukšmas, atsiras komforto pojūtis, automatiškai pakils ir automobilio vertė, taip pat galimai pagerės termoizoliacinės savybės. Iš dalies atsiras ir tam tikra apsauga nuo korozijos. O svarbiausia, sumažės dėl triukšmo sukeliamas stresas, vairavimas taps malonesnis.
Garso stiprumas yra matuojamas decibelais. Štai keletas garso stiprumo pavyzdžių:

  • ~10dB yra kvėpavimo garsas, šnarantys lapai, rodyklino laikrodžio tiksėjimas;
  • ~30dB yra šnabždesys, lengvas lietus, šaldytuvo burzgimas;
  • ~60dB yra normalus pokalbis tarp dviejų žmonių, stiprus lietus, skalbimo mašina;
  • ~80dB yra šaukimas, ofiso erdvės, automobilio važiuojančio mieste, dulkių siurblys;
  • ~140dB yra motociklo garsas, benzininis pjūklas, kaukianti sirena, šautuvo šūvis, fejerverkai;

Svarbu žinoti, kad garsai, esantys virš 80dB, yra žalingi sveikatai. Garso žalingumą sveikatai galima nustatyti iš fiziologinių potyrių:

  • sklindant garsui – sunku susikalbėti
  • nutilus garsui – skamba ausyse

Išklijavus vibracijas ir garsą slopinančias medžiagas apsisaugosite nuo triukšmo daromos žalos.

 

Kaip išsirinkti?

Kiekvienas automobilio modelis yra individualus, ir kiekviena situacija skirtinga, tačiau visoms joms iš esmės galioja tos pačios automobilių garso izoliacijos taisyklės. Renkantis medžiagas svarbu žinoti reikiamą plotą, nuo kurio priklauso reikiamas medžiagų kiekis, storis, bei montavimo vieta. Svarstant, kokias medžiagas įsigyti, labiausiai reikia atkreipti dėmesį į medžiagos svorį ir storį.

Vietose, kur yra vyriai, t.y. automobilio durelės, kapoto ar bagažinės dangtis, rekomenduojame dėti lengvesnes antivibracines medžiagas. Tuo tarpu stacionariose vietose, kaip salono ar bagažinės dugnas, galima dėti storesnes antivibracines medžiagas. Medžiagos storis yra svarbus ne tik dėl geresnio garso sloponimo efekto, bet ir dėl to, kad nekiltų problemų surinkinėjant išardytas automobilio dalis.

Pravartu žinoti, kad storas kilimas atstoja garso izoliaciją. Tad, jeigu jūsų automobilio dugne yra storas kilimas, užtenka išklijuoti tik antivibracines medžiagas. Renkantis garso izoliaciją kapoto dangčiui svarbi yra atsparumo karščiui savybė. Tai pat reikia turėti omenyje, kad skirtingose vietose geriau tinka skirtinga vibro ir garso izoliacija. Automobilio salono dugnui aktualiausios tos garso izoliacinės medžiagos, kurios yra nelaidžios drėgmei. Visą tai žinant, telieka įsigyti antivibracines ir  garso izoliacines medžiagas ir izoliuotis nuo triukšmo.

 

Kur klijuojama?

Didžiausia triukšmo nuostolį turinti dalis automobilyje yra langai. Žinoma, langų antivibracinėmis ir garso izoliacinėmis medžiagomis neišklijuosi, tačiau galima išklijuoti kitas vietas. Automobilio grindys užima didelę dalį automobilio ploto, be to, grindys turi sąsaju su ratais ir ašimi, o tai reiškia, kad vibracijos ir triukšmas nuo kelio dangos pereina per grindis. Būtent todėl svarbiausios vietos, kurias rekomenduojama išklijuoti yra bagažinės dugnas ir salono dugnas. Tai pat labai laidžios triukšmui ir automobilio durys, kadangi turi tiesiogine ribą su aplinka.

Taigi, vien išklijavus šias pagrindines vietas, pajusite ženkliai pakilusį komforto lygį. Retesniais atvėjais, makslimaliam efektui pasiekti, yra klijuojamos automobilio arkos, salono ir variklio pertvara, stogas, tačiau šios vietos yra ne pagrindiniai triukšmo laidininkai.

 

Kas tai yra MNK?

Kai automobilio variklis dirba, jo kėbulas skleidžia vibraciją (rezonuoja), o tai reiškia, kad susidaro daug vibracinės energijos, kuri galėtų būti pakeista į šiluminę energija. Būtent tai ir daro mechaninių nuostolių koficientas (toliau – MNK), kuris parodo kiek vibracinės energijas yra paverčiamą į šiluminę energiją. Nuo MNK priklauso komfortiškumas: jeigu MNK yra lygus 1, tada pasiektas maksimalus rezultatasm, jei mažiau 1, tada tos medžiagos vibracijos ir garso sugerėmio savybės yra prastesnės. Kitaip tariant, didesnis skaičius reiškia gersnes vibracijos ir garso sugėrimo savybės. Be to, reiktu atminti, kad maksimalus MNK pasiekiamas esant 20°C temperatūrai. Temperatūrai padidėjus arba sumažėjus šis koficientas tai pat sumažėja. Kai kurios vibracijas ir garsą slopinančios izoliacinės mežiagos pasižymį savybe išlaikyti pastovų MNK plačiame temperatūros intervale.

 

Tik garso izoliacija?

Planuojate klijuoti tik garso izoliaciją? Taip daryti galima, tačiau turėkite omenyje, kad neišklijavus antivibracinės medžiagos, vibracijos vistiek sklis automobilio kėbulu, ir nors garso izoliacija šiek tiek prislopins triukšmą dėl sklindančios vibracijos, triukšmas vistiek liks. Geresnis efektas pasiekiamas tik kombinuojant antivibracines medžiagas su garso izoliacinėmis medžiagomis.